August 2, 2012

Τα εκπεσόντα «Δημήτρια» και η πέτρα του σκανδάλου…



Το Τέταρτο Κουδούνι / 26 Ιουλίου 2012

Τι «Οι δρόμοι της φωτιάς» _ Παρίσι, Ολυμπιάδα του 1924 και άγγλοι δρομείς _, η ταινία του Χιου Χάντσον, έγιναν, λέει, έργο θεατρικό… Τι «Ο εξορκιστής» γίνεται έργο θεατρικό _ στις ΗΠΑ, βεβαίως, έως εκεί έφτασαν. Ο Χριστός κι η Παναγία! Θα ’χει και τον πράσινο εμετό; Να δω τι άλλο θα επινοήσουν…



Έγραφα στην εφημερίδα αυτή, στις σελίδες των «Οριζόντων», στις 29 Ιουνίου του 2007 _ πέντε χρόνια πριν _, μεταξύ πολλών άλλων, με αφορμή τις δυο συναυλίες που έδωσε, τότε, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών: «Ένας μαέστρος μεγάλου βεληνεκούς! Οι πληροφορίες από την Ρωσία συνέκλιναν: ο Θεόδωρος Κουρεντζής ανήκει στη ράτσα των μεγάλων αρχιμουσικών _ ένα σταρ στη χώρα όπου σπούδασε και παρέμεινε κάνοντας καριέρα εντυπωσιακή. Αλλά στην εποχή της υπερπροβολής και της προώθησης _ και στο χώρο της λεγόμενης ‘σοβαρής’ μουσικής _ ατόμων όχι πάντα αναλόγων ικανοτήτων και με ‘ημερομηνία λήξης’ πρέπει κανείς να κρατάει μικρό καλάθι… Επέστη όμως ο χρόνος να ψαύσουμε τον τύπον των ήλων: ο 35χρονος μαέστρος έφτασε στην Αθήνα απ’ το Νοβοσιμπίρσκ για να κάνει τις δυο πρώτες ‘επίσημες’ στην πατρίδα του συναυλίες με τη ‘δική’ του ορχήστρα, την ‘Musica Aeterna’, και τη ‘δική’ του χορωδία, τους ‘New Siberian Singers’. Και εγένετο φως. Ναι, οι φήμες και οι πληροφορίες δεν ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα. Απλώς ωχριούσαν μπροστά στην πραγματικότητα: εγεννήθη ημίν Μαέστρος!
[…] Έχουμε καλούς νέους μαέστρους. Ταλαντούχους και με δυνατότητες για καριέρα έξω απ’ τα σύνορά μας. Αλλά ο Θεόδωρος Κουρεντζής νομίζω ότι είναι απ’ τη στόφα των Μεγάλων. Και πιστεύω ακράδαντα _ στοιχηματίζω _ ότι πολύ σύντομα θα μιλούμε γι’ αυτόν και θα καμαρώνουμε όπως μιλούμε και καμαρώνουμε _ κι ας θεωρηθεί ασέβεια να το γράφω _ για έναν Δημήτρη Μητρόπουλο. Ήταν καιρός».
Υπήρξαν, τότε, αρκετοί που δε συμφώνησαν. Κύλησε, έκτοτε, πολύ νερό στ’ αυλάκι. Ο Θεόδωρος Κουρεντζής, που διανύει πια καριέρα διεθνή, επανήλθε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών. Επικεφαλής της ίδιας ορχήστρας αλλά απ’ την ρώσικη Περμ αυτή τη φορά, όπου έχει μετακομίσει αναλαμβάνοντας την καλλιτεχνική διεύθυνση της εκεί Όπερας και του Μπαλέτου. Επανήλθε με μια συναυλία συναρπαστική. Αλλά και συνοδεύοντας εκθαμβωτικά το Μπαλέτο της Περμ στον «Πετρούσκα» και τον «Γάμο» του Στραβίνσκι, σε δυο χορογραφίες _ την πολύ ενδιαφέρουσα του Νικολό Φόντε και την ανυπέρβλητη του Γίρζι Κίλιαν, αντίστοιχα _ που η εκτέλεσή τους απ’ το χορευτικό σύνολο μιας _ επαρχιακής, σημειώστε… _ ρώσικης Όπερας μας εντυπωσίασε _ άψογη! 


Ο Θεόδωρος Κουρεντζής μέσα σε δυο, αποκλειστικά ρώσικης μουσικής, βραδιές, που τις κατατάσσω στις τέσσερις, πέντε καλύτερες του φετινού Φεστιβάλ, γλίστρησε, των τριών ανκόρ συμπεριλαμβανομένων, απ’ τον Ραχμάνινοφ στον Σοστακόβιτς _ μια συγκλονιστική εκτέλεση της Πέμπτης Συμφωνίας του _ και στον Προκόφιεφ κι απ’ τον Στραβίνσκι στον Σβιρίντοφ σαν το χέλι, με εκπληκτική προσαρμοστικότητα στο εκάστοτε ύφος προσδίδοντας σε μια ορχήστρα που τα μέλη της είναι σχεδόν παιδάκια το κύρος ενός αξιομνημόνευτου συμφωνικού συνόλου, δεμένου με απίστευτη ομοιογένεια. 
Το κοινό αποθέωσε τον έλληνα αρχιμουσικό και τις δυο βραδιές. Το κοινό κατάλαβε. Ελπίζω πως θα καταλάβουν και οι τα φαιά φέροντες των πολιτιστικών μας πραγμάτων. Και πως η ελληνική συνέχεια του Θεόδωρου Κουρεντζή θα ’ναι αντάξια του Μεγέθους του. Πριν είναι αργά. Εγώ, πάντως, καμαρώνω για όσα έγραψα πέντε χρόνια πριν.  


«Όσον αφορά το ζήτημα ότι παρέδωσε στον κ. Γ. Ανδριανό το DVD, δεν έχω προσωπική αντίληψη και συνεπώς δεν μπορώ να γνωρίζω. Στην υποτιθέμενη περίπτωση που η υλική πράξη της παράδοσης έγινε από τον Θ. Αναστασιάδη, δηλώνω βεβαίως και κατηγορηματικώς, γνωρίζοντας την ποιότητα του δημοσιογράφου, ότι δεν είχε πρόθεση να παραβιάσει τα προσωπικά μου δεδομένα […]»: απ’ τη δήλωση του πρώην Γενικού Γραμματέα του υπουργείου Πολιτισμού κ. Χρήστου Ζαχόπουλου στη δίκη για το τσοντοβίντεο κλπ. Αμ, έτσι πε μου, ντε.
Όλος ο κόσμος, μια σκηνή… 



H Ιφιγένεια Ταξοπούλου, θεατρολόγος – φιλόλογος και Γενική Γραμματέας του ευρωπαϊκού θεατρικού δικτύου Mitos21, ορίστηκε πέρσι απ’ τον νέο Δήμαρχο της Θεσσαλονίκης υπεύθυνη θεατρικού προγραμματισμού στην τριμελή καλλιτεχνική επιτροπή _ Γιώργος Εμμανουήλ Λαζαρίδης για τη μουσική, Κωνσταντίνος Ρήγος για το χορό, τ’ άλλα δυο μέλη _ που ανέλαβε τα πολυπαθή Δημήτρια τα οποία εδώ και χρόνια είχαν καταντήσει μια ξεχειλωμένη, τυχάρπαστη, επαρχιακή καλλιτεχνική μάζωξη _ κι ήταν αρκετοί αυτοί που την άρμεγαν… _, με τουρλού ριγμένες αρπαχτές, εξυπηρετήσεις ατζέντηδων και «κοινωνικών επαφών», από την οποία δεν έλειπαν, οπωσδήποτε, και κάποιες σημαντικές εκδηλώσεις. Είχα χαιρετίσει τότε την ανάληψη της ευθύνης από τρεις ανθρώπους που ΞΕΡΟΥΝ, με έμφαση στην Ιφιγένεια Ταξοπούλου η οποία, αφενός, ανέλαβε έναν τομέα που γνωρίζω καλύτερα και της οποίας, αφετέρου, ήξερα την προϊστορία στο ΚΘΒΕ και στις διοργανώσεις της Ένωσης των Θεάτρων της Ευρώπης στην Θεσσαλονίκη.
Τα αποτελέσματα των πρώτων Δημητρίων που, παρά τις δυσκολίες οι οποίες προέκυψαν απ’ την οικονομική κρίση, οργάνωσαν οι τρεις και που όσο μπόρεσα τα παρακολούθησα, ήταν τουλάχιστον ενθαρρυντικά. Και επαινούσα τότε το δήμαρχο κ. Γιάννη Μπουτάρη και των επί των Πολιτιστικών Αντιδήμαρχο κ. Σπύρο Πέγκα για το νοιάξιμό τους να ευοδωθεί το έργο των ανθρώπων που επέλεξαν. 

Πριν αλέκτορα φωνήσαι _ διότι στην Ελλάδα ζούμε… _ τούμπα ήρθαν όλα: η Ιφιγένεια Ταξοπούλου παραιτήθηκε γιατί το περί το θέατρο πρόγραμμα που πρότεινε για τα φετινά Δημήτρια εγκρίθηκε απ’ το Δημοτικό Συμβούλιο αλλοιωμένο και καπελωμένο, εις παραστάσεις τρεις παρακαλώ, με τον περσινό μονόλογο «Ρόουζ» της Ζωής Λάσκαρη. Που δεν υπήρχε στην πρόταση και που «πακεταρίστηκε» με δυο θεσσαλονικιώτικες παραστάσεις, οι οποίες είχαν επίσης παιχτεί πέρσι, σε ένα ω-της-προχειρότητος αφιέρωμα με τον τίτλο «100 χρόνια Εβραϊκής Παρουσίας στην Θεσσαλονίκη» το οποίο πολύ αμφιβάλλω αν ενθουσίασε την εβραϊκή κοινότητα της πόλης… Και τα παρά του κ. δημάρχου λεχθέντα που ακούσαμε πέρσι περί «αναβαθμισμένου ρόλου και ανεξαρτησίας της καλλιτεχνικής επιτροπής» πήγαν περίπατο και θυμηθήκαμε τον παλιό εκείνο τον καιρό... Αχ, πούσαι νιότη, πούδειχνες πως θα γινόμουν άλλος… Την παραίτηση της Ιφιγένειας Ταξοπούλου ακολούθησε, μάλιστα, εις ένδειξη συμπαράστασης, αυτή του Γιώργου Λαζαρίδη. 
Αφήστε που στο πρόγραμμα των Δημητρίων το οποίο εγκρίθηκε, έκπληκτος είδα να συμμετέχει το Χοροθέατρο «Οκτάνα»! Του Κωνσταντίνου Ρήγου, μέλους, όπως σας γράφω παραπάνω, της _ μονομελούς πλέον… _ καλλιτεχνικής επιτροπής και υπεύθυνου χορού. Υποθέτω πως θα πρόκειται περί λάθους. Διότι είναι αδύνατον να πρότεινε ο ίδιος τον εαυτό του. 

Προ 50ετίας
Τα Θεατρικά Νέα


Απόψε στις 8.30 στο Ωδείον Ηρώδου του Αττικού δίδεται η εναρκτήριος παράστασις του Φεστιβάλ Αθηνών 1962 με την «Ηλέκτρα». Τον ρόλο της Ηλέκτρας υποδύεται η Άννα Συνοδινού και του Ορέστη ο Θάνος Κωτσόπουλος […]. 26 Ιουλίου 1962.
 


Την Κυριακή 29 Ιουλίου δίδεται στο Ωδείον Ηρώδου του Αττικού η πρώτη από τις τέσσερις παραστάσεις του «Ολντ Βικ», με τον «Ρωμαίο και Ιουλιέττα» του Σαίξπηρ. Η τραγωδία του Σαίξπηρ θα επαναληφθή την προσεχή Τρίτη. Την Τετάρτη και Πέμπτη ο αγγλικός θίασος θα παρουσιάση την «Αγία Ιωάννα» του Μπέρναρ Σω. 26 Ιουλίου 1962.  


Αύριο, στις 9.15 το βράδυ εγκαινιάζεται ο εφετεινός κύκλος παραστάσεων τραγωδίας από το Κ.Θ.Β.Ε. με τον «Προμηθέα δεσμώτη» που θα δοθή στο παρά την Καβάλαν αρχαίο θέατρο των Φιλίππων. Τον επώνυμο ρόλο ερμηνεύει ο Ιορδάνης Μαρίνος. Την Ιώ η Θάλεια Καλλιγά. Τον Ωκεανό ο Θάνος Τζενεράλης. Κορυφαία του χορού των Ωκεανίδων η Αλέκα Παΐζη […]. Η τραγωδία του Αισχύλου ανεβάζεται με σκηνοθεσία Σωκρ. Καραντινού […], σκηνικό πλαίσιο, κοστούμια και περρούκες Νίκου Νικολάου. 27 Ιουλίου 1962.

Δημοσιεύτηκε στα «ΝΕΑ»

No comments:

Post a Comment