Κρατική Ορχήστρα Αθηνών: συναυλία «Ο Νικολάι Λουγκάνσκι στο 3ο Ραχμάνινοφ» / Μουσική διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος. Σολίστ: Νικολάι Λουγκάνσκι, πιάνο.
Μεγάλος Πιανίστας! Στη χορεία των Πολύ Μεγάλων σύγχρονων του πιάνου! Ο Ρόσος Νικολάι Λβόβιτς Λουγκάνσκι. Που συνέπραξε με τη δική μας Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, ως σολίστ, στο πλαίσιο του εορτασμού της για τα 150 χρόνια από τη γέννηση του εκ των κορυφαίων ρόσου -στη συνέχεια πολιτογραφημένου πολίτη των ΗΠΑ- συνθέτη -αλλά και
πιανίστα και μαέστρου- Σεργκέι Βασίλιεβιτς Ραχμάνινοφ, ερμηνεύοντας το τεχνικά δύσβατο Κοντσέρτο του για πιάνο και ορχήστρα αρ. 3 -ίσως όχι το πιο δημοφιλές από τα τέσσερα που ολοκλήρωσε αλλά, πιστεύω, το αρτιότερο, ένα υπέροχο, μεγάλης διάρκειας κοντσέρτο. Και πιστοποιώντας το μέγεθός
του ως ερμηνευτή. Ο Λουγκάνσκι, σίγουρα ξεσκολισμένος στο έργο αυτό αλλά χωρίς να το αντιμετωπίσει ρουτινιέρικα, «επέπεσε» στο πιάνο και μας κεραυνοβόλησε. Με υπερκόσμια αλλά και απόλυτα ελεγχόμενη τεχνική που καθόλου δεν εμπόδισε τη διαύγεια -καμία στιγμή ο ήχος του δεν θόλωσε, οι νότες ξεχύνονταν σαν μαργαριτάρια, μοναδικές οι συνδέσεις του-,
έδωσε μία θυελλώδη, συναρπαστική ερμηνεία χωρίς να παραμερίσει το συναίσθημα. Ειδικά το πρώτο από τα τρία μέρη του Κοντσέρτου -allegro ma non tanto- και, ειδικότερα, η καντέντσα του -το σόλο του πιάνου, χωρίς τη συνοδεία της ορχήστρας- ήταν συναρπαστικά. Για να μη σας μιλήσω για το φινάλε... Αλλά η εκτέλεση ευτύχησε και από τη μεριά της ορχήστρας η οποία κρατιέται
στο υψηλό επίπεδο που έχει κατακτήσει και πάλι τελευταία -τραγούδησαν μαζί με το σολίστα: μία σύμπνοια αξιομνημόνευτη, καθώς ο εξαίρετος δικός μας Βασίλης Χριστόπουλος από το πόντιουμ, γαλήνιος, πάντα με το χαμόγελο Τζοκόντας στα χείλη αλλά με σιδηρά πυγμή, πέτυχε την απόλυτη ισορροπία, με την ΚΟΑ να
συναγωνίζεται αλλά όχι να ανταγωνίζεται τον πιανίστα. Ο οποίος δεν χειροκροτήθηκε απλώς, αποθεώθηκε. Από το κοινό -φίσκα, και πάλι, η Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης», άλλη επιτυχία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, η προσέλκυση κοινού και μάλιστα νεανικού, στις, συνήθως, ισχνής, έως πρόσφατα, ανταπόκρισης συναυλίες της- που τον έβγαλε πολλές φορές στη σκηνή και όρθιο τον επευφημούσε φιλοτιμώντας τον να μας παίξει δύο ανκόρ
-και τα δύο, στο πνεύμα της συναυλίας: Ραχμάνινοφ. Την Ελεγεία -το αρ.1 από τα πέντε Κομμάτια φαντασίας, έργο 3 (1892)- και το Πρελούδιο αρ. 7 (1903), από τα Δέκα Πρελούδια, έργο 23. Υπέροχος! Ο Νικολάι Λουγκάνσκι μoy άφησε
εντυπώσεις ανάλογες με το συμπατριώτη του Ντανιίλ Τρίφονοφ, όταν εκείνος συνέπραξε με την ΚΟΑ επίσης, στο Ηρώδειο, το καλοκαίρι του 2021, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, ερμηνεύοντας επίσης Ραχμάνινοφ -το Δεύτερο Κοντσέρτο του για πιάνο. Έστω και αν εκείνος «βυθίζεται» περισσότερο στη μουσική. Η συναυλία, «ανορθόδοξα» αλλά λογικά, σε σχέση και με το πιο ελκυστικό έργο και με το μεγάλο όνομα του σολίστ, έκλεισε με το Κοντσέρτο ενώ άνοιξε με ένα έργο σύγχρονου έλληνα συνθέτη και, μάλιστα, σε πρώτη εκτέλεση
στην Ελλάδα: «Ιουλιανή σουίτα, Ακουαρέλες στις αποχρώσεις της ελληνικής γλώσσας» (πρώτη εκτέλεση Λονδίνο, 2013) του Φίλιππου Τσαλαχούρη. Εμπνεόμενος από ελληνικές λέξεις διεθνούς χρήσης, ο συνθέτης έχει γράψει μία γλυκόπιοτη πενταμερή σουίτα, εξαιρετικά ενορχηστρωμένη, με έμφαση στα έγχορδα, σε μία αρμονική γλώσσα, σύγχρονη αλλά χωρίς ακρότητες. Την οποία ο Βασίλης Χριστόπουλος ερμήνευσε έξοχα με την ΚΟΑ,
με προσοχή στη λεπτομέρεια και στοργή. Ακολούθησε η Συμφωνία «Ματίας, ο ζωγράφος» (1934, με υλικό από την ομώνυμη όπερα -1938- που συνέθετε τότε, εμπνευσμένη από τον γερμανό αναγεννησιακό ζωγράφο Ματίας Γκρίνεβαλντ)
του Γερμανού Πάουλ Χίντεμιτ, στο ερευνητικό, προχωρημένο μουσικό ιδίωμα του γερμανικού Μεσοπολέμου, με τα τρία μέρη να αναφέρονται σε τρεις πίνακες του Ματίας. Χριστόπουλος και ορχήστρα απέδωσαν άψογα τη μεστή δομή και το ύφος του έργου του Χίντεμιτ. Άλλη μία κερδισμένη βραδιά με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (Φωτογραφίες: Μαρία Γραμματικού).
του Γερμανού Πάουλ Χίντεμιτ, στο ερευνητικό, προχωρημένο μουσικό ιδίωμα του γερμανικού Μεσοπολέμου, με τα τρία μέρη να αναφέρονται σε τρεις πίνακες του Ματίας. Χριστόπουλος και ορχήστρα απέδωσαν άψογα τη μεστή δομή και το ύφος του έργου του Χίντεμιτ. Άλλη μία κερδισμένη βραδιά με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (Φωτογραφίες: Μαρία Γραμματικού).
(Άψογο, όπως πάντα, το -δωρεάν- έντυπο πολύπτυχο πρόγραμμα-αφίσα της συναυλίας -υπεύθυνη έκδοσης Αλίκη Φιδετζή).
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης», Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, «Φεστιβάλ της Άνοιξης, 7 Απριλίου 2023.
(Τη συναυλία παρακολούθησα με πρόσκληση που είχε την ευγένεια να μου παραχωρήσει απευθείας η ΚΟΑ).
No comments:
Post a Comment