January 19, 2016

Μάνα Κουράγιο η Λυδία Φωτοπούλου


Tο Τέταρτο Κουδούνι / Είδηση

Η Λυδία Φωτοπούλου επιστρέφει στην κοιτίδα της, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, για να ερμηνεύσει τον επώνυμο ρόλο στο έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ «Η Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της». Που, όπως σας είχα γράψει εδώ, στις 27 Δεκεμβρίου, θα εγκαινιάσει, στο θέατρο της Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών, τη σεζόν 2016/2017 του Θεάτρου, σε σκηνοθεσία του γνωστού μας Σέρβου Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς -κάτι καλό πλέον μοιάζει, επιτέλους, να μαγειρεύεται εκεί με τη νέα καλλιτεχνική διεύθυνση.
Απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, η -Καβαλιώτισσα- Λυδία Φωτοπούλου συνέδεσε άρρηκτα τη ζωή της με την Θεσσαλονίκη και το ΚΘΒΕ. Με το ΚΘΒΕ ντεμπουτάρει το καλοκαίρι του 1975, μαθήτρια ακόμη, μόλις έχει τελειώσει το πρώτο έτος της σχολής, παίζοντας, σε σκηνοθεσία Μιχάλη Μπούχλη, την Κόρη του Κνήμωνα στον «Δύσκολο» του Μενάνδρου που παρουσιάστηκε σε δίπτυχο με την «Σαμία» του ίδιου συγγραφέα -σε σκηνοθεσία Πάνου Χαρίτογλου αυτή. Στο ΚΘΒΕ θα προσληφθεί και μετά την αποφοίτησή της, εκεί θα επωμιστεί -με συγκλονιστικά αποτελέσματα- τον πρώτο της πρωταγωνιστικό ρόλο -την Λουίζα Μίλερ στο «Έρωτας και ραδιουργία» του Σίλερ, σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη-, ο πρωταγωνιστής του ΚΘΒΕ Δημήτρης Καρέλλης θα γίνει πατέρας του γιου της, στο ΚΘΒΕ θα ερμηνεύσει ένα πλήθος σημαντικών πρωταγωνιστικών ρόλων, στο ΚΘΒΕ θα της εμπιστευτούν -ο Ανδρέας Βουτσινάς βασικά- ρόλους και στο αρχαίο δράμα, εκεί θα παραμείνει ως μόνιμο πρωταγωνιστικό στέλεχος μέχρι το 1991, οπότε και θα κατεβεί στην Αθήνα, πεισμένη απ’ τον Γιάννη Χουβαρδά που την είχε ήδη σκηνοθετήσει στο ΚΘΒΕ, όταν εκείνος ίδρυσε το «Θέατρο του Νότου» στο «Αμόρε», για να γίνει αρχικά η Δισδεμόνα του στον εναρκτήριο «Οθέλο» του Σέξπιρ αναλαμβάνοντας εκεί, στη συνέχεια, ως βασικό στέλεχος του Θεάτρου που έγραψε ιστορία, πολλούς, επίσης σημαντικούς, πρωταγωνιστικούς ρόλους. Χωρίς, όμως, να διακόψει τις σχέσεις της με την Θεσσαλονίκη και το ΚΘΒΕ όπου επανερχόταν -για την ερμηνεία της του επώνυμου ρόλου στην «Νόρα» του Χένρικ Ίψεν που έκανε εκεί, σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη, τη σεζόν 2000/2001, ήταν που τιμήθηκε με το Έπαθλο «Κοτοπούλη»- μέχρι το καλοκαίρι του 2008, όταν ερμήνευσε για τον Σλόμπονταν Ούνκοφσκι την Ηλέκτρα στον «Ορέστη» του Ευριπίδη, που σκηνοθέτησε και με τον οποίο το ΚΘΒΕ συμμετείχε και στο Φεστιβάλ Επιδαύρου.
Αυτή ήταν και η τελευταία, έως τώρα, συνεργασία της με το ΚΘΒΕ. Χρειάστηκε να περάσουν οκτώ χρόνια κι αρκετοί, πρωταγωνιστικοί πάντα, ρόλοι, κυρίως στο Εθνικό Θέατρο πια, για ν’ αποφασίσει, χάρη στην «Μάνα κουράγιο», να επιστρέψει.
Την Άννα Φίρλινγκ, την Μάνα Κουράγιο, που η Λυδία Φωτοπούλου καλείται να ερμηνεύσει, ένα ρόλο ογκόλιθο -η εμπόρισσα που τον 17ο αιώνα, στη διάρκεια του Τριακονταετούς Πολέμου, αδίστακτα εκμεταλλεύεται -ή αναγκάζεται να εκμεταλλευτεί…- , μέχρι τέλους, τις ευκαιρίες που ο πόλεμος της προσφέρει χάνοντας εξαιτίας του και τα τρία της παιδιά αλλά χωρίς αυτό να τη σταματήσει- ερμήνευσε στο πρώτο ανέβασμα του έργου στην Ελβετία, στο Σάουσπιλχάους της Ζιρίχης, το 1941, η Τερέζε Γκίζε αλλά το ρόλο σημάδεψε στο δεύτερο, ιστορικό πια ανέβασμα, απ’ τον ίδιο τον Μπρεχτ, στο «Γερμανικό Θέατρο» του Ανατολικού Βερολίνου, το 1949, η σύζυγός του Χελένε Βάιγκελ η οποία τον έπαιζε επί πολλά χρόνια στο «Μπερλίνερ Ανσάνμπλ», πια, που ακριβώς αμέσως μετά το ανέβασμα της «Μάνας Κουράγιο ιδρύθηκε.
Στην Ελλάδα -και στην Κύπρο- την Μάνα Κουράγιο έχουν ερμηνεύσει πρώτη η Κυβέλη και, στη συνέχεια, η Κατίνα Παξινού, η Δέσποινα Μπεμπεδέλη -μια συγκλονιστική, «μπρεχτικότατη» ερμηνεία με τον «Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου»-, η Λίνα Λαμπράκη -στο πρώτο και μόνο μέχρι τώρα ανέβασμα του έργου στο ΚΘΒΕ, απ’ τον Θόδωρο Τερζόπουλο, το 1982/1983-, η Νέλλη Αγγελίδου, η Άννα Βαγενά, για δεύτερη φορά η Δέσποινα Μπεμπεδέλη, η Έφη Σταμούλη, η Μελίνα Βαμβακά κι η Αντιγόνη Βαλάκου.
Η Λυδία Φωτοπούλου, πάντως, δεν θα ’ναι η πρώτη φορά που θα συνεργαστεί με τον Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς. Το αντίθετο. Πρωταγωνίστησε και στις δυο προηγούμενες συνεργασίες του με το ΚΘΒΕ -ήταν η Σεραφίμα Βλαντιμίροβνα Κοζούχινα στην «Φυγή» του Μιχαήλ Μπουλκάκοφ το 2001/2002 κι η Άννα Πετρόβνα Βοϊνίτσεβα στον «Πλατόνοφ» του Αντόν Τσέχοφ το 2003/2004- αλλά και το περασμένο καλοκαίρι στην «Λουκρητία Βοργία» του Βικτόρ Ουγκό που ο Μιλιβόγιεβιτς σκηνοθέτησε για στο Φεστιβάλ Αθηνών κι όπου η Λυδία Φωτοπούλου έπαιξε, μάλιστα, ανδρικό ρόλο -τον Δον Αλφόνσο της Έστης.
Προς το παρόν, η εξαίρετη ηθοποιός, που πρόσφατα, ερμήνευσε την Ραψωδία Κ απ’ την «Οδύσσεια» του Ομήρου στη μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη, στο πλαίσιο των φετινών εκδηλώσεων του Εθνικού Θεάτρου, ετοιμάζει -και αυτή τη φορά με σκηνοθέτη τον Γιάννη Χουβαρδά- την Τζένι στην «Όπερα της πεντάρας» επίσης των Μπέρτολτ Μπρεχτ-Κουρτ Βάιλ, που ανεβαίνει προσεχώς στο «Παλλάς».

No comments:

Post a Comment