March 29, 2012

Ο Ρομπέρ Τομά ξανάρχεται


Το Τέταρτο Κουδούνι / 29 Μαρτίου 2012

Το σημερινό «Τέταρτο Κουδούνι» είναι αφιερωμένο στον Ηθοποιό Σοφοκλή Πέππα. Έκανε ρόλους σημαντικούς, τον θυμάμαι ακόμα σε πολλούς, ακούω ακόμα τη φωνή του αλλά σίγουρα δε θα ξεχάσω ποτέ τον Μαρκ του στο «Art» της Γιασμίνα Ρεζά που ’χε ανεβάσει το 2006 στον «Ακάδημο» ο Γιώργος Βούρος. Τη χάρη, τη λάμψη, το κύρος, την ευφυία, την «πονηριά», το χιούμορ με τα οποία εκτόξευε αυτόν τον αστραφτερό λόγο, τον τρόπο που τον γευόταν.


Το παλιό αστυνομικό έργο
του Ρομπέρ _ «Επτά γυναίκες κατηγορούνται» _ Τομά «Η παγίδα» θ’ ανεβάσει η παρέα «Ελιά» του «Eliart» την Τρίτη του Πάσχα 17 Απριλίου στο θεατράκι της οδού Κωνσταντινουπόλεως. Σκηνοθετεί ο Γιώργος Φρατζεσκάκης που θα υπογράψει και τη  μουσική επιμέλεια και παίζουν Χάρης Σώζος, Αννέτα Παπαθανασίου, Χρήστος Ευθυμίου, Δημήτρης Πετρόπουλος, Κορίνα Αλεξανδρίδου, Κωνσταντίνος Λεβαντής.
Το έργο, το όγδοο στη σειρά του γάλλου συγγραφέα κι αυτό που, με την τεράστια επιτυχία την οποία είχε όταν πρωτοανέβηκε στο Παρίσι τη σεζόν 1959 – ’60, τον έβγαλε απ’ την αφάνεια, πρωτοπαρουσιάστηκε στην Ελλάδα την αμέσως επόμενη σεζόν 1960 – ’61. Στο θέατρο «Αθηνών», απ’ τον Δημήτρη Μυράτ και την Βούλα Ζουμπουλάκη, σε σκηνοθεσία του πρώτου και σε μετάφρασή του η οποία θα χρησιμοποιηθεί και στο καινούργιο ανέβασμα. Το σκηνικό και τα κοστούμια θα ’ναι της Καλλιόπης Ζαφειροπούλου κι οι φωτισμοί της Σοφίας Αλεξιάδου.
Απ’ τα στοιχεία που κατάφερα να συγκεντρώσω _ το υπουργείο Πολιτισμού, ως γνωστόν, έχει οδηγήσει στο κλείσιμο το Θεατρικό Μουσείο… _ η τελευταία φορά που ανέβηκε «Η παγίδα» ήταν στην Λαμία απ’ την Πειραματική Σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης σε σκηνοθεσία Παναγιώτη Αδάμ – Μαρίας Γίτσα.
Δικαιώνεται. Η Σοφία Φιλιππίδου. Για την επιμονή της να   ξεκολλήσει απ’ την τυποποίηση της επιθεώρησης και της κωμωδίας. Που την ανέδειξαν αλλά και της κόλλησαν την ετικέτα ενός συγκεκριμένου τύπου. Για την επιμονή της να ξεφύγει απ’ τα πολύ φτηνιάρικα κείμενα που γράφονται πια στο είδος _ κι ας υπάρχουν οι εξαιρέσεις όπως το «Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης» του Άκη Δήμου, για παράδειγμα, που της έτυχε. Επιμονή που της είχε κολλήσει τη ρετσινιά της παράξενης, και της ιδιότροπης, και της ιδιόρρυθμης, και της δύσκολης. Και για κάποιο διάστημα την είχε, μάλιστα, αποκλείσει απ’ το mainstream _ που λέμε πια στα ελληνικά… _ θέατρο.


Πολλές φορές τον προσπάθησε η Σοφία Φιλιππίδου τον απογαλακτισμό αυτό. Αλλά η μεγάλη ευκαιρία φέτος τής έτυχε. Ο μονόλογος «Η έκτη Καρυάτιδα» των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη _ αυτή η ιδιότυπη ξεναγός που μιλάει για τα προσωπικά της συνδέοντάς τα με το αντικείμενο της δουλειάς της _ της ήρθε ταμάμ, σα να τον έχουν γράψει πάνω της. Κι ο εικαστικός Κώστας Τσόκλης, αν και πρωτάρης στη σκηνοθεσία, μοιάζει να την οδήγησε τόσο σωστά ώστε η Σοφία Φιλιππίδου να εμφανίζεται στο «Άλμα» αγνώριστη: υποκριτική λεπτών αποχρώσεων, αυτοέλεγχος αλλά και το χιούμορ της, η «τρέλα» της ακέραια. Πρέπει να τη δείτε.


Σας έγραφα στο «Τέταρτο Κουδούνι» της προπερασμένης Πέμπτης για «Το έκτο πάτωμα» του Αλφρέντ Ζερί και το επικείμενο καινούργιο ανέβασμα της διασκευής του _ απ’ την Άννα Παναγιωτοπούλου με τη μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη και τους στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου _ σε μουσική κωμωδία, με την Μαριάννα Κάλμπαρη σκηνοθέτρια, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.
Σας έχω συμπληρώσεις και διορθώσεις επί του θέματος σήμερα. Που τις οφείλω στον αναγνώστη της στήλης, εκλεκτό θεατρόφιλο – αλλά ερευνητή θεατρόφιλο, που μακάρι όλοι οι θεατρόφιλοι να ’ταν σαν κι αυτόν… _, καθηγητή αγγλικών κ. Απόστολο Πούλιο.
Να διορθώσω, λοιπόν, πως ο Ντίνος Ηλιόπουλος ανέβασε όντως το έργο στο «Γκλόρια» τη σεζόν 1964 / ’65 σε διασκευή Δημήτρη Γιαννουκάκη αλλά με τον πρωτότυπο τίτλο του _ «Το έκτο πάτωμα». Ο τίτλος «Οι κυρίες της αυλής» δόθηκε μόνο στην ταινία που προέκυψε απ’ την παράσταση αυτή και τη διασκευή Γιαννουκάκη, ταινία την οποία σκηνοθέτησε, όπως και την παράσταση, ο Ντίνος Δημόπουλος.
Να διορθώσω επίσης πως η παράσταση του «Έκτου πατώματος» το χειμώνα ’91 / ’92 _ που ανέβηκε στο «Περοκέ» απ’ το θίασο της Άννας Παναγιωτοπούλου σε σκηνοθεσία Δημήτρη Έξαρχου _ ποτέ δε μεταφέρθηκε στην τηλεόραση απ’ τον Antenna ούτε μαγνητοσκοπήθηκε. Το βίντεο που ’ναι αναρτημένο στο YouTube δεν είναι παρά το επίσημο βίντεο κλιπ για το δίσκο με τη μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη για την παράσταση, δίσκο που κυκλοφόρησε το ’92.
Επιπλέον ο κ. Πούλιος με πληροφόρησε πως το έργο παρουσιάστηκε στην Κατοχή _ 1942 / ’43 _ στο θέατρο «Μοντιάλ» από θίασο με επικεφαλής την Ρίτα Δημητρίου με τον τίτλο «Η  Πλακιωτοπούλα» ως «μουσική ηθογραφία» σε διασκευή Συράκου χωρίς να αναφέρεται το όνομα του Ζερί. Ο εκπρόσωπος των γάλλων συγγραφέων στην Ελλάδα εντόπισε το «ατόπημα» κι ο θίασος αναγκάστηκε να πληρώσει τα πνευματικά δικαιώματα στο συγγραφέα.
Μου επεσήμανε επίσης πως «Το έκτο πάτωμα» πρέπει να ’ταν η πρώτη ύλη και για μια «κοινωνική» ταινία της δεκαετίας του ’60, που πιθανολογούμε πως μπορεί να ’ναι οι «Καημοί στη φτωχογειτονιά» της Ρένας Γαλάνη και του 1965.
Άβυσσος, η ψυχή του «Έκτου πατώματος»... Το οποίο τα τελευταία χρόνια είναι ιδιαίτερα προσφιλές σε ερασιτεχνικούς, φοιτητικούς και μαθητικούς θιάσους, της περιφέρειας κυρίως.


Δεν «κάθονται καλά» στο «Εμπρός». Οι καταληψίες καλλιτέχνες της Κίνησης Μαβίλη. Και πολύ καλά κάνουν που δεν κάθονται καλά. Και που όλο και κάτι ψάχνουν. Μακάρι απ’ τη ζύμωση αυτή κάτι καλό να προκύψει.


Πέντε «χοντρές» ειδήσεις είχε την τύχη να ’χει το «Τέταρτο Κουδούνι» την περασμένη Πέμπτη. Αλλά η μια απ’ τις πέντε ανατράπηκε την τελευταία στιγμή. 

Ο «Πλούτος» του Αριστοφάνη που θα ’κανε ο Διονύσης Σαββόπουλος με το Κρατικό της γενέτειράς του _ η σχετική ενημέρωση είχε ήδη γίνει απ’ το ΚΘΒΕ στο Φεστιβάλ, πράγμα που είχα διασταυρώσει κρατώντας επιφυλάξεις μόνο για τη συμμετοχή του Τζίμη Πανούση ως Πενίας _ ναυάγησε. Κι αντικαταστάθηκε απ’ τους «Ιππείς» που θα σκηνοθετήσει ο Σταμάτης Φασουλής με πρωταγωνιστές τον Πέτρο Φιλιππίδη και τον Γιάννη Ζουγανέλη, συμπαραγωγή του ΚΘΒΕ με το «Ακροπόλ» του Φάνη Κιρκινέζου με τον οποίο το Κρατικό έχει ξεκινήσει τελευταία συνεργασία.


Προ 50ετίας
Τα Θεατρικά Νέα


Απόψε στις 9.45 ο Δημήτρης Χορν παρουσιάζει στο «Κεντρικό» το έργο του «Αγνώστου» συγγραφέως «Ο ανθρωπάκος» στο οποίο συμπρωταγωνιστεί η Βέρα Ζαβιτσιάνου και λαμβάνουν επίσης μέρος η Σμάρω Στεφανίδου, η Νανά Σκιαδά και ο Λευτέρης Βουρνάς. 29 Μαρτίου 1962.


Η πρωταγωνίστρια του «Κεντρικού»
Μάρω Κοντού εξήλθε χθες από την κλινική «Παναγία», όπου υπέστη προ πενθημέρου επιτυχή αισθητική επέμβασι από τον γνωστό αισθητικό χειρουργό Νίκο Μωράτη. Η Μάρω Κοντού έκανε πλαστική εγχείρησι στη μύτη της και ήδη βρίσκεται τελείως καλά στην οικία της. 3 Απριλίου 1962.

Χθες, στις 2 30 το απόγευμα, στο νοσηλευτικό ίδρυμα του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, όπου ενοσηλεύετο από δεκαημέρου, απέθανε σε ηλικία 79 ετών ο Μανόλης Καλομοίρης […]. 4 Απριλίου 1962.

Κατά πληροφορίες από το Λονδίνο,
ο θίασος του «Ολντ Βικ» θα παρουσιάση μεθαύριο Παρασκευή τον «Ιούλιο Καίσαρα» του Σαίξπηρ κατά σκηνοθεσίαν Μίνου Βολανάκη και με σκηνικά και κοστούμια Ν. Γεωργιάδη. 4 Απριλίου 1962.

Δημοσιεύτηκε στα «ΝΕΑ».

No comments:

Post a Comment